Com ja sabeu, aquest curs s'ha posat en marxa un comité format per pares i mares de l'escola a favor de la jornada continuada. L'escola va recollir la proposta i ha facilitat espais de reunió.
Per tal de poder sol·licitar la jornada continuada, el Departament posa uns requisits que s'han de complir:
- Votació a favor de les famílies del 80% del cens. (La votació ha de ser nominal, han de votar pare i mare).
- Aprovació per unanimitat per part del Claustre.
- Aprovació per unanimitat per part del consell escolar.
- Aprovació per unanimitat per part del consell escolar municipal.
El comité ha llençat un vídeo informatiu sobre els avantatges per a les famílies de la jornada continuada.
Adjuntem un llistat i uns enllaços amb arguments a favor i en contra de la jornada continuada:
Arguments a favor:
- Rendiment intel·lectual de l’alumat. Les primeres hores del dia faciliten la concentració. A les tardes disminueix aquesta atenció i concentració baixant el rendiment de l’alumnat.
- Facilita als alumnes més temps per a la realització de deures, adquisició d’ hàbits d’estudi, treball grupal i extraescolars.
- Després de l'estona lúdica de menjador augmenta el cansament, l’estrès i els conflictes a l'aula.
- Facilitar l'adaptació del pas de primària a secundària.
- No implica reducció de la jornada escolar. 8 hores els/les alumnes que es queden al menjador i 5 els que no fan ús d’aquest servei.
- No implica reducció de la jornada del professorat. El professorat realitzarà 25h lectives amb alumnes i 5 de permanència, dedicades a cicles, claustres, nivell, grups de treball i atenció a les famílies.
- Disminució de despeses de funcionament.
Arguments en contra:
- Hi ha opinions que afirmen que el rendiment escolar és millor amb la jornada partida. Argumenten que els índex més elevats d'atenció i rendiment van creixent al llarg del matí fins l'hora de dinar i tornen a incrementar-se a la tarda.
- Hi ha opinions sobre que la jornada continua comporta un major fracàs escolar.
- L'alumnat està més fatigat en acabar les classes.
- El temps que els nens/es passen fora de l'escola és de qualitat només si es donen certes condicions a les famílies, com un nivell alt de motivació i temps per estar amb els nens/es.
- La duració dels 30 minuts d'esbarjo s'hauria de dividir en dos franjes de 15 minuts, fet que suposa un temps lliure massa curt. Aquest temps d'esbarjo hauria de tenir una duració que permeti portar a terme jocs i activitat que exigeixen un mínim de temps, donat que aquest espai és un àmbit on l'alumnat aprén coses tan valioses com a les aules (la interacció social, l'amistat, l'afectivitat, la resolució de conflictes...).
- L'organització del centre no pot garantir que les àrees com educació física, música i plàstica es puguin realitzar a últimes hores del matí. A nivell pedagògic, és important destacar que no hi ha cap estudi científic que corrobori que una jornada sigui més favorable que l'altre. Hi ha diferents opinions entre el col·lectiu d'experts. A continuació us deixem uns enllaços amb més arguments a favor i en contra perquè pugueu treure les vostres pròpies conclusions:
http://porlajornadaescolarcontinua.blogspot.com.es/
http://elpais.com/diario/1999/11/01/sociedad/941410819_850215.html
Us anirem informant de les properes actuacions referents a aquest tema.
Salutacions!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada